UE 3.0 opi paremmaksi nukkujaksi

Unesta energiaa 3.0 opi paremmaksi nukkujaksi verkkovalmennuksen tavoite on antaa Sinulle perustietoa unesta sekä konkreettisia vinkkejä unettomuuden korjaamiseksi. Opit tunnistamaan omaan huonon nukkumisen oireet ja niiden takana piilevät syyt. Saat helppoja toteuttamiskelpoisia vinkkejä arkeesi unen määrän ja laadun parantamiseksi. Valmennuksen yksiselitteinen tavoite on opettaa Sinut paremmaksi nukkujaksi.

Lähtökohtana UE 3.0 opi paremmaksi nukkujaksi valmennuksen sisällölle ovat olleet yleiset tiedossa olevat unettomuuden oireet: nukahtamisen vaikeus, useat yön aikaiset heräämiset, liian aikainen herääminen ja unen virkistämättömyys sekä näiden oireiden korjaamiseen tiedossa olevat menetelmät. Verkkovalmennuksen ohjelma jakautuu kuuteen jaksoon.

Jaksotus

UE 3.0 opi paremmaksi nukkujaksi verkkovalmennuksen ensimmäisessä jaksossa käyn läpi keinoja hyvän ja riittävän unen määrän sekä laadun arvioimiseen. Opit arvioimaan omaa nukkumistasi! Käymme läpi myös unettomuusoireita sekä unettomuuden malleja. Konkreettisena ensimmäisenä uutena taitona johdattelen Sinut uniärsykkeiden hallintamenetelmän käyttäjäksi.

UE 3.0 opi paremmaksi nukkujaksi toisessa jaksossa käyn läpi yleistä ja sivistävää tietoa uneen liittyen. Miksi nukumme? Mikä ohjaa nukkumistamme? Näihin kysymyksiin saat vastauksen. Jakson sisällöistä etenkin uni-valverytmin periaate on syytä rekisteröidä ja tiedostaa! Hyvä uni ja lepo rakentuu pitkälti tähän rytmiin.

Saat myös toisen hyvän ja konkreettisen vinkin oman unen ja levon parantamiseksi: vuoteessaoloajan rajoittamisen (mitä tämä onkaan – selviää tässä jaksossa).

UE 3.0 opi paremmaksi nukkujaksi kolmannella jaksolla käydään kunnolla kiinni yhden yön rakenteeseen. Millaisista vaiheista yön unijakso koostuu? Kuuluuko heräily unen vaiheisiin? Miten ikääntyminen vaikuttaa unen rakenteeseen? Mitä on riittävä uni? Nyt siis rakennetaan tietopankkia siitä, millaisista vaiheista yksi yö ja lepojakso koostuu, mitkä ovat unen vaiheet selviää konkreettisesti ja selkokielellä. Opit myös mitä vuoteessaoloajan rajoittaminen tarkoittaa.

UE 3.0 opi paremmaksi nukkujaksi neljännessä jaksossa saat 21 vinkkiä paremman nukkumisen aikaansaamiseksi. Huomaat myös kuinka pienilläkin asioilla on vaikutusta unen laatuun ja määrään!

Valmennuksen viidennessä jaksossa takerrutaan unta häiritsevien ajatusten hallintaan kognitiivisiin menetelmiin, paremmaksi nukkujaksi opitaan mielen- ja ajatustenhallinnan keinoin. Jakson alkuun saat ymmärrystä siitä, mitä aivoissamme tapahtuu nukahtamisen hetkellä ja miksi pienetkin murheet kasvavat öisin. Lisäksi opit tunnistamaan mieltäsi kuormittavat ajatukset ja saat helposti käyttöön otettavia keinoja näihin vaikeisiin hetkiin. Käymme siis läpi erilaisia vaihtoehtoja unta häiritsevien tai ajankohtaisten ajatusten kontrollointiin, saat myös keinoja miten voit vaikuttaa ajatukselliseen ylivireyteen.

Työkirjassa on lisäksi bonus-materiaali, jonka avulla halutessasi opit ohjatusti miten muotoilla uusia ajatuksia uneen ja unettomuuteen liittyvien haitallisten ajatusten tilalle.

Valmennuksen kuudennessa ja viimeisessä jaksossa kerrataan koko valmennus!

Verkkovalmennuksen ohjelma on aikataulutettu seuraavasti. Valmennuksen tilauksen jälkeen saat sähköpostitse ohjeen valmennusjakson aloittamiseen.

UE 3.0 ohjelma jaksoittain

Jakso 1: Saanko tarpeeksi unta (kesto noin 22 min).

  • Saanko tarpeeksi unta?
  • Unettomuusoireet.
  • Kärsinkö unettomuudesta? Unettomuuden mallit.
  • Unen laadun ja määrän arviointi.
  • Paremmaksi nukkujaksi: Uniärsykkeiden hallintamenetelmä.

Jaksoväli jaksoon 2 on 3 päivää.

Jakso 2: Unen perusteet (kesto noin 17 min).

  • Nämä asiat on hyvä tietää unesta: Miksi nukumme?
  • Mikä ohjaa nukkumistamme?
  • Uni-valverytmi.
  • Paremmaksi nukkujaksi: Vuoteessaolojan rajoittaminen.

Jaksoväli jaksoon 3 on 2 päivää.

Jakso 3: Yhden yön rakenne (kesto noin 23 min).

  • Unen vaiheet.
  • Unen rakenne ja ikään liittyvät muutokset.
  • Mitä on riittävä tai normaali uni?
  • Paremmaksi nukkujaksi: Hyvän unen perusedellytykset.

Jaksoväli jaksoon 4 on 2 päivää.

Jakso 4: Arjen korjausopas parempaan nukkumiseen (kesto noin 27 min).

  • 21 vinkkiä paremmaksi nukkujaksi!

Jaksoväli jaksoon 5 on 3 päivää.

Jakso 5: Unta häiritsevät ajatukset (kesto noin 22 min).

  • Miksi pienetkin murheet kasvavat öisin?
  • Unta häiritsevät ajatukset: millaiset ajatukset Sinua häiritsevät?
  • Paremmaksi nukkujaksi: ylivireän mielen rauhoittaminen
  • Paremmaksi nukkujaksi: ajankohtaisiin asioihin liittyvät ajatukset
  • Paremmaksi nukkujaksi: uneen ja unettomuuteen liittyvät ajatukset
  • Lisämateriaali: kognitiivinen rekonstruktio

Jaksoväli jaksoon 6 on 4 päivää.

Jakso 6: Paremmaksi nukkujaksi (kesto noin 7 min).

  • Yhteenveto koko valmennuskokonaisuudesta ja ajatuksia unettomuudesta.
  • Katso jakso 6 tästä linkistä.

Uuden jakson ilmestymisestä saat sähköpostiisi automaattisen ilmoituksen oheisen ajastuksen mukaisesti!

Tilaa tasta-painike verkkovalmennukselle.

Jos valmennus vielä mietityttää, lue unesta enemmän täältä tai ota sähköpostitse yhteyttä lisäkysymyksillä.