Asiaa unesta

Nukunko huonosti? Kuinka osaan arvioida nukkumistani? Onko syytä huoleen?

Unen määrän ja laadun arviointi on samalla helppoa ja samalla vaikeaa. Viime vuosina markkinoille on tullut useita teknisiä apuvälineitä unen määrän ja laadun seurantaan. Suuntaus on hyvä. Erillaisten laitteiden saamme selville mitattavia asioita unestamme (mm. unen määrä kokonaisuutena, syvän unen kesto, heräämisten määrä jne.). Mielestäni nyky mittalaittein emme kuitenkaan saa mitattua kaikkein oleellista: subjektiivista tuntemusta unen ja levon vaikuttavuudesta.

Unen määrän ja laadun arviointi. Mistä tietää onko nukkunut tarpeeksi?

Työssäni lähestyn huonoa nukkumista ja riittämätöntä lepoa mitattavien unen elementtien lisäksi seuraavien kahden tuntemuksen kautta:

  1. Onko tunne nukutusta yöstä aamulla sellainen, että voi sanoa nukkuneensa hyvin? Vai onko tunne vastakohtaisesti huono? Mielelläni en hyväksy ”nukuin ihan hyvin” vaihtoehtoa – se ei kerro oikeastaan mitään – se ei ole myöskään tavoiteltava tila.
  2. Toinen subjektiivinen tunne on se, millaisena kokee tulevan päivän haasteet ja omat voimavarat suhteessa päivästä selviämiseen. Jos tunne on optimistinen ”töitä tai tekemistä” odottava – uni ja lepo ovat tehneet tehtävänsä. Jos tunne on ”saa nähdä mitä tästä päivästä tulee tai miten tästä selviän” on syytä orastavaan huoleen.

Miksi nämä kaksi tuntemusta ovat tärkeitä?

Ensimmäinen tuntemus kuvaa käsitystä menneestä yöstä (miten on osannut nukkua), jos vastaus on muuta kuin ”nukuin hyvin” korjattavaa on, ja nukkumisen taitoa voidaan jalostaa opettelemalla hyvään uneen tarvittavia taitoja. Toinen tuntemus kertoo laajemmin suhteesta tulevaan –unen määrän ja laadun lisäksi työnkuormituksen ja oman jaksamisen yleisestä tilasta. Hyvin nukutun ja levätyn yön jälkeen tulisi lähtökohtaisesti olla optimistinen suhteessa tulevaan päivään. Jos uni ja lepo ovat kunnossa ja tätä optimistista tunnetta ei ole – työnkuormitus tai jokin muu arkeen liittyvä kuormitus ei ole kunnossa. Ja tämä on asia kannattaa tiedostaa ja korjata heti.

Em. tunnetilojen ”mittaaminen” ei ole yksiselitteistä, älyranneke tai –sormus eivät näitä mittaa. Näille tunnetiloille ei myöskään ole normitettua aineistoa, joihin omaa kokemaa voisi verrata. Paras asiantuntija olet Sinä itse.

Olet todennäköisesti joskus kokenut hyvin nukutun yön ja näin ollen tunnet ja tunnistat sen energisen ja optimistisen tunteen kun sen koet. Niistä on Sinulla olemassa selkeä muisti- ja tunnejälki.

Tämä on se paras unen määrän ja laadun arvioinnin mittari, tila joka on syytä asettaa tavoitteeksi. Se on myös perusta unen korjaamisen (=nukkumisen taidon oppimiselle) motivaatiolle ja tarvittaville oman käyttäytymisen muutoksille.

Katso täältä lisää miten voit opiskella paremmaksi nukkujaksi!